NL | EN

Curriculum Vitae

Biografie

Studeerde Grafiek aan de Akademie voor Schone Kunsten te Antwerpen bij Jef van Ruyssevelt. Behaalde de eerste prijs van Provincie Antwerpen 1976. Werkte daarna een jaar als striptekenaar. Verrichtte illustratiewerk voor diverse maandbladen. Studeerde in 1986 een jaartje fijnschilderkunst bij Maarten Boffé.


Tentoonstellingen

Stelde in 1982 voor het eerst tentoon in bruincafeetje "De Muziekdoos" te Antwerpen. GROEPSTENTOONSTELLINGEN:

  • 1986,Antwerpen,Galerij Vandaag
  • 1986,ANtwerpen,Algemene Spaar-en Lijfrentekas
  • 1987,Brasschaat,St.Jozefkapel
  • 1988,Utrecht,Tekenen en Schilderen Expo
  • 1988,Merksem,Gemeentehuis
  • 1989,Mortsel,Gemeentehuis
  • 1989,Bergen op Zoom,Kantoren Bruynzeel
  • 1989,Hoogstraten
  • 1989,St.Truiden
  • 1989,St.Hubert
  • 1990,Dommelhof Neerpelt
  • 1990,Dubbelexpo in Galerij Jozefien,Antwerpen
  • 1995,september:Tentoonstelling zesluik in Wijnegem Shopping Center


Selecties

Geselecteerd in de wedstrijd Jacht en Natuur (oktober 89) ingericht door Tilbury's Art Gallery-ST.Truiden Geselecteerd voor de Industrieprijs ' 90 van Neerpelt 2de Prijs gewonnen in Rotary's Tekenkundeprijs,Mortsel(maart 88).

Recensie van kunstcriticus wijlen René Turkry:

Enige duiding is nodig om het werk van Walter Leclair (°1954 ) ten volle te kunnen genieten. deze kunstenaar die grafiek studeerde aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten te Antwerpen, maakt, naast klassieke stillevens, extreem romantische kunst, die schatplichtig is aan het negentiende eeuwse symbolisme, waar het bij aansluit zowel qua sfeer als presentatie.

De cryptische en sprookjesachtige taferelen ademen een mystieke stilte uit. Niet zelden vinden de themata hun oorsprong in de klassieke wereldliteratuur. Bijzondere belangstellig ook voor de Oud-Noorse mythologie, de King Arthur legenden en de middeleeuwen in het algemeen. De landschappen staan symbool voor menselijke gevoelens. Vaak wordt het oog getrokken naar de verte in het landschap. Het verlangen naar het onbekende en onbegrensde is hier de drijvende kracht. De natuur wordt zo een spiegel, voorgehouden aan de ziel van de mens. Dit kan, omdat de kunstenaar zelf niet twijfelt aan de essentiële eenheid van natuur en mens.

Van een sombere doch verleidelijke pracht getuigen zijn zelfgemaakte jugendstilkaders, waarvan de vormentaalsoms merkwaardig genoeg reminicensies oproept aan de morfologie van insecten of oude Japanse wapenrustingen. Zo willen deze kunstwerken, als waren hetjuwelen, de muren tooien van de ruimte waar zij voor bestemd zijn.

De kunstenaar, die zich geheel heeft ondergedompeld in de sfeer van Baudelaire en Blake, de Prerafaêlieten en de gothic novels van Poe, staat met dit werk geheel los van alle heersende stijlcanons uit de hedendaagse kunst.

Zelf zegt de kunstenaar: "Victor Horta verklaarde ooit dat een ornamentniet dient om te versieren, maar om de vorm te ondersteunen. Later werd elke vorm van versiering geweerd uit de kunst, onder de slogan "less is more". De koude mathematische kunst die hieruit voortvloeide, vooral op architecturaal vlak, zorgde algauw voor een nieuwe slogan: "less is bore"! Een slogan die ik nauw aan het hart draag.

Of nog: "Intuîtie en ratio zijn niet langer in evenwicht. De wetenschap is een kerk geworden, met talloze volgers. Blinde gelovigen, die het concept van de ratio misbegrepen hebben. Zij zullen de bijgelovigen van morgen zijn, aanbidders als ze zijn van een starre vorm van denken dat geen verandering duldt."
Legt zich de laatste jaren uitsluitend toe op olieverf (fijnschilderkunst). Is ook de maker van sprookjesachtige landschappen in Jugendstilkaders en veelluiken

Werk in permanentie bij :

www.galerie-bonnard.com

www.lievehemel.nl

www.Leonhardsgallery.com

www.galerievanveen.nl

Alle rechten voorbehouden © Walter Leclair | Privacy | Webdesign by Eye